Achtung King Tiger
Najstrašnejší Tank 2. Svetovej Vojny
Vývoj
Tento tank sa mal stať nástupcom tanku Pzkpfv VI Tiger, ktorého výroba začala v roku1942. Ale už krátko po začiatku výroby tanku PzKpfw VI Tiger Ausf H1 podalo nemecké velenie zakázku na nový ťažký tank, ktorý mal byť vyzbrojený kanónom KwK 43. Tento kanón bol schopný na vzdialenosť 500 m preraziť 180 mm pancier. Vývoja nového tanku sa ujali firmy Porche a Hanschel.
Firma Porsche prišla s návrhom kombinovaného systému pohonu elebrtomotormi. Dva spaľovacie motory s výkonom 150 kW mali pohánať generátory. Tento systém sa zdal náchylný k závadám a navyše sa na výrobu elektromotorov spotrebovalo veľké množstvo medi a tak bol návrh firmy Porsche zamietnutý.
Henschel použil ako pohonnú jednotku motor Maybach s výkonom 515 kW. Tento motor bol už predtým použitý pri tanku Tiger I. Bol použitý systém dvojitých pojazdových kolies, štyri kolesá boli v zadnej rade a päť kolies bolo v prvej rade. Čelné pancierovanie bolo 150-180 mm. Tento model bol vo februári 1943 prijatý do výroby pod názvom PzKpfw Vi Tiger II Ausf. B a boli objednané tri prototypy.
Výroba tanku Tiger II
Výroba prototypov sa značne predĺžila. Prvý prototyp bol predvedený až 20 októbra 1944. V decembri toho istého roku bola zahájená sériová výroba. Prvých 50 kusov malo vežu Porsche, ostatné tanky mali vežu Henschel. Vzhľadom k použití ťažšieho kanónu a silnejšieho pancierovania bola hmotnosť tanku Tiger II vyššia než hmotnosť tanku Tiger I. Tiger II vážil 69,8 t. To znižovalo jeho rýchlosť, spoľahlivosť a jazdné vlastnosti. Ale aj tak sa jednalo o jeden z najlepšie vyzbrojených a najodolnejších tankov 2. svetovej vojny.
Pri niekoľkých prvých tankoch bol použitý binokulárny zameriavač, u ostatných bol však použitý monokulárny zameriavač. Veliteľské tanky boly vybavené rádiostanicami. Typ SdKfz 267 bol vybavený radiostanicami FuG5 a FuG8 pre spojenie s plukom a divízou. Tieto radiostanice mali štandardné prutové antény. Na veliteľské tanky bolo prerobených asi 10 tankov Tiger II.
Bojové nasadenie tankov Tiger II
Tanky Tiger II boli prijaté do výzbroje v jari roku 1944 a po prvý raz boli použité v boji na východnomj fronte. Najznámejšie je ale ich nasadenie v Ardenskej protiofenzíve v decembri 1944. Táto bitka v Ardénach začala 16. decembra 1944. Jej cieľom bolo znemožniť veľké akcie anglo-amerických jednotiek, aby mohli byť všetky vojenské sily nacistického Nemecka použité na východnom fronte proti ZSSR.
Tanky Tiger II boli taktiež použité v nemeckej ofenzíve pri Budapešti na jar roku 1945 . V obidvoch veľkých operáciach však boli nasadené za nepriaznivých poveternostných podmienok, ktoré týmto 70 tonovým monštrám nepriali.
Tiger II bol jedným z najsilnejších tankov 2. svetovej vojny, proti ktorému nemali spojenci vhodnú zbraň. Ich čelné pancierovanie nebol schpný prekonať žiadny spojenecký protitankový kanón. Kráľovské Tigre mali vo svojej výzbroji predovšetkým elitné tankové divízie SS. Išlo o papierovo bezkonkurenčnú zbraň. Na západnom fronte im však Spojenci čelili svojou vzdušnou a početnou prevahou, na východnom fronte sa onedlho objavili ich kvalitný súperi vo forme ťažkých tankov Is-2 a stíhačov tankov a ISU-152. Ich nasadenie neoblyvnilo priebeh bojových operácii aj v dôsledku ich nízkeho počtu - 487 vyrobených kusov.
Výroba nemeckých tankov bola limitovaná vysokým podielom hrúbkového zvárania(X alebo V) pri výrobe korby a veže. To vyžadovalo 4x toľko osobohodín ako porovnateľné tanky spojencov (kde bola veľká časť konštrukčných prvkov liata).
|
|
|
|
|
Komentáře
Přehled komentářů
tu to zije
naj tank
(jano, 11. 1. 2014 15:11)
king tiger bol najlepsi tank 2 sv vojny a predne pancierovanie neprestrelili ani tanky is2 iba z boku z 500 metrov a king tigre prestrelili pancier is 2 z 1 KM tak nemelte
Re: naj tank
(chron, 14. 3. 2014 22:42)No a ,ale v case ich ustvali v nasom pasme casovom nemali sancu podpora letectva a dopredu prehrany boj nemal zmysel...:-) ak by si sedel v tom case v anci inac by si nekonal ako dosnojnici zdrhi hitlerovo sialenstvo je ojedinele preto bolo vymazane :-)
Pravda je niekde inde
(hinkmat, 21. 2. 2010 1:09)
Nedami aby som nezareagoval na tuto diskusiu.
1. Ako mohol Hitler vyhrat so svojimi 3500 tankami vojnu ked v roku 1941 nemal ani jediny stredny a tazky tank? V tej dobe mal uz Stalin stredny tank T-34 a tazky tank KV1 o nieco neskor KV2 s razou 152mm a dokopy vsetkych tankov mal 24000 a aj pomaly ten najzastarelejsi T26 bol lepsi ako v tej dobe najnovsi nemecky tank PzKpfw4F. Nebudem sa ale o tom dalej rozpisovat. Skuste si trosku viac nastudovat.
2.Nechapem ako tu moze niekto porovnavat tanky T-34 s Tigrami!!!!! T-34 su stredne tanky a Tigre tazke!!! Porovnajte si ho s IS-2 a Konigstigera s IS-3!!! Ved si len porovnajte kanon 122mm IS2/IS3 a tigrov 88mm + kuknite sa na siluetu IS3 - nadheny nizky tank od kt. sa vsetky strely odrazali + skoro 200mm pancierovanie a to k tomu mal iba 45ton oproti 70ton Konigstigera = lepsi vykon motora na tonu!!!
A nakoniec Sovietske tanky uz mali davno dieslovy motor ...
Z toho vsetkeho vyplyva - Sovietske tanky boli bezkonkurencne lepsie a vlastne najlepsie na svete.
Bolo by toho este co napisat ale fakt je ten ze Nemci neboli absolutne pripraveni na vojnu.
Uz iba jedna poznamka - skuste si nieco precitat od Suvorova a zabudnite na tie vsetky keci o Stalinovej nepripravenosti na vojnu (myty Mr. Chruscova a marsala Zukova) a o Nemeckej nadvlade aby sa zalepili oci ze kto vlastne chcel obsadit celu Europu :)
Re: Pravda je niekde inde
(aesgd, 26. 9. 2010 22:49)is 3 nebyly použite ty vole is3 přijeli až když is2 odjižděly z raichstagu .... a valku stejnak rozhodlo letectvo kčemu tank když mužeme mít letadlo a likvidovat tanky z bezpečí
Re: Re: Pravda je niekde inde
(Rado, 6. 4. 2013 18:03)AO25 s bakelitom ci? Lenže startovali s dubov na tu kvetnu lenze nedoleteli vseci:o)No a s Nílašmi to je tiež o hraniciach či?
Re: Pravda je niekde inde
(Marek, 20. 11. 2010 15:43)ahoj, Je pravda že ruské tanky IS-2 boli vskutku podareným súperom tankov Tiger 2 ale s IS-3 by som KT určite neporovnával. Podľa viacerých historických prameňov sa tieto tanky ani v reálnom boji nestretli.IS-3 bol v tej dobe najnovší ruský ťažký tank a 2 svetovú vojnu už proste nestihol. Zúčastnil sa už len vojenských prehliadok ale to už bolo Nemecko po kapitulácí. A tak isto sa tieto tanky nedajú porovnať ani na papieri. V dobe kedy IS-3 vošiel do výroby bol už aj KT zastaralí. Jeho výroba sa mala začať už v roku 1943, Prvé vyrobené kusy však prišli na frontu až koncom roku 1944. v tej dobe bol IS-3 ešte len na výkresoch. Keby sme to mali teda porovnávať, reálnym súperom by bol tank E-75, ktorý sa mal do výroby dostať v tej dobe ako IS-3, pod názvom Tiger 3, jeho motor mal mať 3-násobný výkon ako Tiger 2 a kanov KwK 43 mal nahradiť PaK 128 ktorý v tej dobe niesol stíhač tankov Jagdtiger. E-75 mal mať tento kanon s automatickým nabíjaním. Vieš si predstaviť Tiger 2 s obratnosťou ako Panther a s kanom ktorý na 3000 m prebije aký koľvek nepriateľský tank čelne..a to že ho aj trafí zaručuje systém Karlzeiss, teda špeciálne zameriavacie zariadenie. Proti tomuto stroju by sa už ani IS-3 nemohol postaviť ako schopný súper. IS-3 však ešte dlhé roky slúžil po vojne a bol to vskutku podarený tank, jednoduchý odolný a rýchly ako na bojisku tak na výrobu. Tiger 3 však svetlo sveta už neuzrel
Re: Pravda je niekde inde
(chaos, 27. 3. 2012 14:02)
Plne s tebou súhlasím.
Ale neporovnával by som Tiger II s IS-2. Z jedného dôvodu. Tank Tiger II bol stroj skonštruovaný hlavne na likvidáciu iných tankov zatiaľ čo IS-2 mal ničiť opevnenia. Preto mal tak veľký kanón (122mm).
Niekto by tu mohol namietať, že ako mohli byť sovieti pripravený na vojnu keď sa Nemci dostali až pred Moskvu? Jednoduché vysvetlenie: sovietska Červená armáda nebola vycvičená v obrannom boji, preto žiadne ťažké opevnenia (ako pevnosti v Belgicku a Francúzku), jediné čo vedeli bol útok. Preto ich tak Nemci zo začiatku ničili.
Re: Pravda je niekde inde
(chaos, 27. 3. 2012 14:10)
Plne s tebou súhlasím.
Ale neporovnával by som Tiger II s IS-2. Z jedného dôvodu. Tank Tiger II bol stroj skonštruovaný hlavne na likvidáciu iných tankov zatiaľ čo IS-2 mal ničiť opevnenia. Preto mal tak veľký kanón (122mm).
Niekto by tu mohol namietať, že ako mohli byť sovieti pripravený na vojnu keď sa Nemci dostali až pred Moskvu? Jednoduché vysvetlenie: sovietska Červená armáda nebola vycvičená v obrannom boji, preto žiadne ťažké opevnenia (ako pevnosti v Belgicku a Francúzku), jediné čo vedeli bol útok. Preto ich tak Nemci zo začiatku ničili.
Re: Pravda je niekde inde
(somarina, 25. 4. 2012 15:00)somarina tigre boli jedne z najlepsich tanoov na svete aj ked uznavam ze is-ka a kv-cka boli tiez super
Re: Pravda je niekde inde
(David, 10. 3. 2013 13:57)Aha...červení vyhráli jen díky taktice NÁS MNOGO... Přeci si tu nebudeme nalhávat jací jsou rusáci. Jeden Tiger dokázal zničit třikrát tolik ruských tanků. Ruské posádky tanků totálně k ničemu, oproti němcům obyčejní amatéři..asi jako kdyby mně teď posadili do tanku a dali mi hodinovou instruktáž a poslali mně na frontu.
anča
(Rado, 27. 2. 2013 12:36)Mám dojem,ze tam kde stáva dnes "hovnocuc"stála aj Anča do roku 1948 ak sa nemylim tak : Sa Velký brat postaral o slovensku vysoku pec - v ktorej by sa dala vyuzit na nieco rozumnejsie - takze skoro vsetka rozmrdana technika skoncila za pomoci mensieho brata u nich.Nitra zel.stanica-CR.
Nemci by nevyhrali ani keby traktori z neba padali.
(Uvažujte, 19. 1. 2012 17:34)
Nemci nemohli vyhrať z jednoducheho dvovodu. Američania mali skor atomovu bombu... Nemci na nej tiež robili ale boli o poznanie pozadu. verim tomu že pred atomovou bombou by sa posral aj Hitler.
Re: Nemci by nevyhrali ani keby traktori z neba padali.
(chaos, 27. 3. 2012 13:43)Nemci atómovú bombu považovali za nepotrebnú. Na začiatku vojny bol pre nich výskum nukleárnych zbraní zbytočný - proti ich Blietzkriegu nemal nikto šancu ... až kým neprišla do Ruska zima ... Ale späť k veci. Nemci viedli jadrový výskum, ale len na získanie zdrojov energie ... nepotrebovali atómovú bombu, verili že ich Blitzkrieg zvíťazí! ... ale očividne sa mýlili ...
che
(chron, 24. 5. 2015 0:20)