Bf-108
Lehký čtyřmístný letoun velmi pokročilé koncepce a aerodynamicky čistých tvarů byl postaven pro letecké závody "Challenge de Tourism Internationale". V roce 1934 vzlétl první prototyp, brzy následovalo šest dalších strojů. Letoun byl velmi dobře ovladatelný, ale používal nezvyklou kombinaci klapek a spoileru, což dělalo problémy pilotům. Nakonec byl této originální systém nahrazen konvenční kombinací klapek a křidélek.
Závod tento letoun sice nevyhrál, ale byl o něj zájem.
Po tříkusové ověřovací sérii Bf 108 B-0 následovala tricetidvou kusová série typu Bf 108 B-1, který mely oproti původní konstrukci řadu zlepšení a silnejší motor Argus As 10C (240 k). Pro luftwaffe byl stavěn Bf 108 B-2 pro kurýrní a spojovací úkoly.
V roce 1941 vznikl již plně vojenský Bf 108 D-1 se stavitelnou vrtulí, který se vyráběl i v obsazené Francii.
Nekteré Taifuny byly tropikalizovány a dodávány do severní Afriky. Po skončení války se dál vyráběly ve Francii s různými motory a mnoho strojů létalo ješte dlouho po válce.
Stručná charakteristika | ||
---|---|---|
B-1 | D-1 | |
Rozpätí (m) | 10,61 | 10,61 |
Délka (m) | 8,29 | 8,29 |
Výška (m) | 2,02 | 2,02 |
Nosná plocha (m2) | 16,40 | 16,40 |
Vzlet.hmotnost (kg) | 1 380 | 1 380 |
Max.rychlost (km/h) | 303 | 290 |
Dostup (m) | 4 800 | 6 100 |
Dolet (km) | 1 000 | 1 000 |
Vyrobeno (ks) | 885 po válce 285 |
Komentáře
Přehled komentářů
sit
me108
(tom, 10. 12. 2008 20:02)no mnohim z vas sa nepacil ale bol to sportovy stroj s uzasnou obratnostu a malokto vie ze pravne z neho bol vyvyjani messerschmitt me 109bf takze kto hovori ze to bola sracka tak nic o tom nevie
pro Tajfuna
(Zet, 15. 7. 2008 10:20)Ale nasadili,lítal po Evropě jako kurýr.Byl to jakýsi protějšek amerického Pipera.
tajfun
(Jaka, 19. 11. 2007 15:04)Totalny HNUS. Dobre ze ju nenasadili vo WW2,to by boli straty !
do pice aj s vami
(do pice aj s vami, 13. 6. 2007 16:21)
HA hahahahahahaha haha Skareda SRACKA!
vrrrrrrrrrrrrrrrr
(Luko, 17. 2. 2009 11:32)